L-tryptofaan
Molecuulformule
C11H12N2O2


Andere namen L-tryptofaan
(S)-2-Amino-3-(1H-indol-3-yl)-
propaanzuur

Links
Wikipedia
L-tryptofaan


Structuurformule L-Tryptofaan:
Structuurformule L-Tryptofaan

L-TRYPTOFAAN
informatiepagina over L-tryptofaan

L-Tryptofaan is een essentieel aminozuur, door de hersenen gebruikt om serotonine aan te maken. Serotonine wordt ook wel de "feelgood" neurotransmitter genoemd omdat het kalmerend werkt, depressie tegengaat en van belang is voor een goed slaapritme. L-Tryptofaan is een belangrijk ingrediÎnt in veel after products, ondermeer de producten die de negatieve effecten van XTC gebruik tegengaan.

Door gebruik van bijvoorbeeld XTC wordt de aanmaak van serotonine in de hersenen sterk gestimuleerd en verbruiken de hersenen meer L-Tryptofaan dan onder normale omstandigheden. Na XTC-gebruik is het dus verstandig je voeding aan te vullen met L-Tryptofaan.

Tryptofaan speelt een rol bij de productie van de neurotransmitter serotonine. Deze stof speelt een rol in ons lichaam en heeft invloed op stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust.

Tryptofaan → 5-hydroxytryptofaan (5-HTP) → Serotonine

Tryptofaan komt onder andere voor in kikkererwten, melk, bananen en chocolade. Het menselijk lichaam maakt niacine (vitamine B3) aan uit tryptofaan. Een groot tekort aan vitamine B3 kan resulteren in een tekort aan Tryptofaan, echter komt dit niet veel voor aangezien vitamine B3 en vooral tryptofaan voldoende in voeding voorkomen.

L-Tryptofaan (de variant welke in de natuur voorkomt) is ook als aanvulling verkrijgbaar bij sommige drogisterijen, apotheken en zelfs smartshops. Het kan slaapbevorderend, angstdempend en als antidepressivum werken. Ook heeft het een positieve invloed op de ontwikkeling van de spieren, bij bijvoorbeeld bodybuilders. L-Tryptofaan werkt nauw samen met vitamine B6 oftewel pyridoxine. In de meeste tryptofaansupplementen is vitamine B6 toegevoegd.

Het kan ook neveneffecten hebben (bijwerkingen). Wazig zien, duizeligheid, vermoeidheid en een licht psychisch onwelzijn (men voelt zich heel vreemd/wazig) kunnen voorkomen. In een aantal landen is L-Tryptofaan verboden of verboden geweest aangezien het in verband werd gebracht met een aantal ziektegevallen en sterfgevallen. In Nederland is dit niet het geval.

Sommige medicatie, vooral anti-depressiva en MAO-remmers, mogen niet tegelijk met L-Tryptofaan genomen worden.

Een glas warme melk voor het slapen gaan is een oeroude remedie tegen slapeloosheid. Het is echter nooit wetenschappelijk bewezen dat het de tryptofaan in de melk is die voor dit effect zorgt.